Ismerős valamelyik?
Te mivel egészítenéd ki a sort?
Úgy tűnik, hogy a Pandémia következményeként létrejött hibrid munkaformák beépülnek mindennapi életünkbe és a világjárvány után is velünk maradnak, ám számos buktatót hordozhatnak magukban, ezért érdemes alapos mérlegelés és megfontolás tárgyává tennünk gyakorlati alkalmazásukat.
Nézzünk néhány tipikus példát, miként lehet elkerülni a rugalmas munkavégzés csapdáit.
A hibrid munkavégzés olyan, mint a jóga, rengetegen alkalmazzák, sok feszültségtől és fájdalomtól óv meg, ám annyi féle fajtája, módja van, hogy nehéz rá pontos összefogó definíciót találni.
Mondhatjuk, hogy a hibrid munkavégzés a rugalmas munkavégzésnek egy formája, amelynek során a munkavállalók munkájuk egy részét távolról, egy másik részét pedig a munkahelyükön végzik.
Ez a megközelítés azonban nagyon sokrétű lehet, természetesen attól is függ, hogy a szervezeten belül ki határozza meg annak módját és kereteit.
A nem megfelelő módon megválasztott hibrid munkavégzés során könnyen elkövethetjük azt a hibát, hogy a vágyott munkahelyi környezet helyett olyan miliőt teremtünk, amiben senki nem érzi jól magát.
Akárcsak a jóga, ha rosszul csináljuk, kárt okozhatunk magunkban, és oda a vágyott felüdülés.
Néhány példa, amit jó elkerülni.
Ha az alkalmazottak maguk döntenek arról, hogy mikor dolgoznak otthonról vagy mikor a munkahelyükön, könnyen két szék közül a pad alá eshetünk. Előfordulhat ugyanis , hogy legközvetlenebb kollégák váratlanul társuk távolmaradása miatt állandó Zoom meetingen találják magukat, noha munkahelyükön szeretnék a rájuk háruló feladatokat megoldani. Ezt a helyzetet pedig jó volna elkerülni.
Nicholas Bloom véleménye szerint, nem célszerű a munkavállalóra bízni a munkavégzés módját, sokkal előremutatóbb, ha a szervezeti egységeket összetartva, összehangoltan jelöljük ki az egyes otthoni illetve munkahelyi napokat. A csapat egyidejű jelenléte fontos, különben elveszítjük a hatékonyságunkat.
2. Hosszú hétvége. Nyomjuk le gyorsan a melót és irány a Balaton. Vagy valamelyik wellness szálló.
Ismerős? Magyarországon külön cikkek foglalkoznak minden új év elején azzal, hogy hány hosszú hétvége adódik az állami ünnepek és piros betűs naptári napok körül. Tipikusan hosszú hétvége imádó nemzet vagyunk. Na de jó ez a munkában is?
Sokan gondolják úgy, hogy a legjobb hibrid megoldás, ha csak keddtől-csütörtökig tartózkodunk a munkahelyen, így a péntekeket és hétfőket is családi környezetben tölthetjük, mégha viszünk is magunkkal haza munkát.
Ez több szempontból problémás, de különösen akkor nem javasolt, ha cégünk a hibrid munkavégzéssel irodai kapacitásának csökkentését , ezáltal pedig költségeinek minimalizálást kívánja elérni.
Mindenképpen az javasolt, hogy a munkavégzés idejét és helyét minden esetben a cégvezető jelölje ki.
3. Nincsen szabad tárgyaló. Hova üljünk be, a fénymásolóba?
Mivel a hibrid munkavégzés során megnő a jelentősége a munkahelyi napoknak, hiszen ez alkalom a kollégákkal való személyes találkozásra, könnyen kerülhetünk olyan helyzetbe, hogy a szükséges személyes egyeztetések és tárgyalások helyszínéül szolgáló termeink állandó jelleggel foglaltak.
Szabad szoba és tárgyaló utáni kajtatással értékes munkaidőt és energiát veszíthetünk, hatékonyságunk ezáltal csökken.
Megoldás lehet az, ha átalakítjuk a munkavégzés helyszínét, a magányos irodák számának csökkentésével, több, nyitott, csapatmunkára alkalmas közösségi tér létrehozásával. Alkalmazhatunk foglaló rendszert is , aminek segítségével távolról is rögzíthetjük tárgyalóterem igényünket.
4. Elfelejtjük a hivatali normákat. Hozzá szokunk az otthoni lazasághoz.
Nem ismeretlen jelenség sajnos, hogy a munkahelyen elvárható viselkedés szabályait az otthoni lazaság okozta szokásaink rúgják fel. Cipő nélkül flangálunk le-föl, miközben fülünkben a kedvenc zenénk dübörög, minden asztal sarkán ott felejtjük a bögrénket, egy laza mozdulattal kirántjuk a nem kívánt orrszőrzetünk, vagy esetleg mást, amit még odébb is pöckölünk.
Ezek még csak nem is legbarbárabb példák, mennyire képesek az emberek megfeledkezni az elvárható közösségi, társadalmi normákról ezáltal pedig megmérgezni a munkahelyi levegőt.
Munkáltatóként javasolt azonban türelmesnek és megértőnek lenni, célszerű időt hagyni a munkavállalók számára, hogy ismét visszarázódjanak, és újból beletanuljanak a munkahelyi jelenlét írott-íratlan szabályaiba.
Használjunk a hivatalos mellett, fél vagy nem hivatalos kommunikációs formákat arra, hogy az elvárt normákra figyelmeztessük az alkalmazottakat, segítsünk az alkalmazkodásban.
5. Nincs egyetlen barát. Az év legmagányosabb dolgozója.
Az alkalmazottak tízszer nagyobb valószínűséggel maradnak alkalmazásban munkahelyi kapcsolatok és barátságok miatt, mint fizetésemelés okán. Határozottan megnehezíti a jól működő csapat egyben tartását, ha kevesebb időt tölthetnek együtt.
Ezt csapatépítő alkalmak és közösségi programok szervezésével azonban kompenzálni tudjuk.
6. Otthoni munkára kényszerítve. Büntetés vagy lehetőség?
Online oktatásba szorított gyermekek kiszolgálása, wifi kapacitáson civakodó lakótársak elviselése, az íróasztalok mellé állított vasaló deszkák ingatagsága tipikus jelenségei és egyben veszélyei lehetnek az otthoni munkavégzésnek.
Egyesek számára éppen ezért nem is feltétlen öröm az otthoni munkavégzés.
Megoldás lehet, hogy mindazoknak , akik nem akarnak vagy tudnak otthonról dolgozni, biztosítsunk megfelelő teret a munkavégzéshez a munkahelyen.
7. Irodai brancsok. Mi bejárósok tartsunk össze.
Előfordul annak a veszélye, hogy mindazok, akik bejárnak a munkahelyükre, összezárnak és klikkesednek, az állandó jelenlét miatt több információhoz jutnak, így az otthonról dolgozókhoz képest előnyt szereznek az előléptetésben, karrierjük könnyebben épül.
Ez mindenképp problematikus, hiszen mindazok, akik az otthoni munkavégzést választják, vagy arra kényszerülnek, nagy valószínűséggel kevésbé képviseltetnek a vezetői körökben, így az előléptetésük, szakmai fejlődésük is kilátástalanabbá válik.
Fontos és célszerű épp ezért az előléptetési rendszert szemmel tartani, figyelemmel kísérni, hogy van-e összefüggés a szakmai előmenetel és az irodai munkavégzés között, az otthoni munkát végzők hátrányára.
8. ? Te mit tapasztalsz a saját környezetedben?
Az eredeti cikket itt találod: https://www.hrzone.com/perform/people/seven-hybrid-working-fails-and-how-to-avoid-them