A bizalom megteremtése az alap: az őszinteség és a nyitottság még nehéz helyzetekben is építi a munkatársak elkötelezettségét. A kommunikáció megkezdése előtt legyél tisztában a helyzettel, amin változtatni akarsz. Amíg nincsenek pontos számok és irányok ne kezdj el információt osztani. Ha már kidolgoztad, hogy hol, mennyit és mikor kell csökkenteni, lépj tovább.
Alakíts ki csatornákat, felületeket, ahol a munkatársak kérdezhetnek, visszajelezhetnek, javasolhatnak. A támadó és kevésbé észszerű kérdések így idővel konstruktív felvetésekké alakulnak. Ne hagyd bizonytalanságban a kollégákat! Ha nem mondod meg konkrétan, mi fog történni, akkor ők kezdik el kitalálni. A pletyka általában sötétebb képet fest, mint amit a munkáltató tervez.
Ha nem tudod mérni, nem tudod elfogadtatni. Dolgozz ki akár több intézkedési csomagot is és azokat kösd objektív mutatószámhoz. Pl. 15% árbevétel csökkenés esetén „A” csomag, 25% árbevétel csökkenés esetén „B” csomag kerül végrehajtásra. Itt nyilvánvalóan a csomagok egyre nehezebb és fájdalmasabb döntéseket is tartalmaznak. (pl. „A” csomag: bónusz és juttatások megvonása, „B” csomag: bércsökkentés)
Nyilvánvaló, hogy a HR költségek mellett az egyéb költségeket is csökkenti a vállalat ebben a helyzetben. Ez vagy nem érdekli a munkavállalókat, vagy el sem jut hozzájuk. Vedd figyelembe, hogy a kollégáidat elsődlegesen az őket közvetlenül érintő megvonások foglalkoztatják. A bér, a juttatások szűkítését hallják meg először, ebbe kapaszkodnak bele, avagy éppenséggel erre hivatkozva támadnak vagy válnak alul motiválttá.
Ha transzparens vagy annak kommunikációjában IS, hogy a HR költségeken túl még hol, mennyit és mikor kényszerültök csökkenteni, akkor sokkal könnyebb az elfogadtatás. Éreztetni kell a döntés nehézségét és igazságosság elveit. Szó szerint láttatni kell, hogy a vállalat valóban minden lehetőséget megragad és megragadott, és nemcsak a dolgozók bérét veszi alapul a csökkentéskor. Ezek az elemek szintén szerepeljenek a fent említett „A” vagy „B” listában.
Ahogy a többi uniós országban, úgy nálunk is várhatóak olyan intézkedési csomagok az állam részéről, ami csökkenti a HR költség terheit (járulékcsökkentés, fizetéscsökkentés esetén állami kipótlás, stb.). Ezt, ha a cég anyagi helyzete engedi, akkor érdemes megvárni, mert nagyban befolyásolhatják a már kidolgozott költségcsökkentési intézkedési csomagunkat.
Ami a legfontosabb: legyen egy konkrét költségcsökkentési programod (rövid kockázatértékeléssel alátámasztva). Megvalósítását kösd valamilyen objektív mutatószámhoz és ezt nyíltan kommunikáljd a munkatársak felé is. Ne kapkodj! Haladj a tervek mentén, és figyelj az állami szerepvállalásra. Ha kell, módosíts az akciókon.