avagy
Hogyan segíthet a HR az alkalmazottaknak leküzdeni a technológia okozta fáradtságot?
Lin Grensing-Pophal március elején megjelent cikkét szemlézzük.
A San Francisco-i Firstup munkahelyi kommunikációs platform kutatása szerint a munkahelyi kommunikációs csatornák és potenciális érintkezési pontok bősége digitális túlterheltséget okoz, és kimeríti az alkalmazottakat.
A HR-szakembereknek fontos szerepük van a technológiai fáradtság minimalizálásában, fel kell ismerniük ugyanis, ha ők vagy más vezetők burkoltan vagy kifejezett szándékkal olyan környezetet teremtenek, amely felnagyítja a digitális technológia negatív hatásait.
Például, ha az online megbeszéléseken a munkatársaknak be kell kapcsolni a kamerákat, az meglehetősen kimerítheti az alkalmazottakat. Ehelyett a hagyományos telefonhívások bizonyos esetekben megfelelő alternatívát jelenthetnek hibrid környezetben.
A vezetők létfontosságú szerepet játszanak az alkalmazottaikra nehezedő technológiai nyomás enyhítésében. Az alkalmazottak viselkedésüket ugyanis gyakran a vezetőik viselkedésére alapozzák. Ha a vezetők például e-maileket küldenek a munkaidő után, az azonnali válaszadásra késztetheti a csapat többi tagját a saját szabadidejük kárára.
Bár a technológia segíthet növelni a termelékenységet és minimalizálni a monoton munkavégzést, a jó munka gátja is lehet.
A rendszer nem működik ugyanis, ha bizalmatlanságot okoz, zavart kelt vagy elavult – állítja Adam Weber, a Five teljesítménymenedzsment platform közösségért felelős alelnöke. A felügyeleti szoftverek egyes esetekben mérgezhetik a bizalmi légkört, akár ellenségeskedéshez is vezethetnek a munkavállalók és a munkaadók között.
Amikor a technológia elavult, és már nem segíti az alkalmazottakat abban, hogy hatékonyan végezzék munkájukat, az inkább frusztráló, mint felszabadító.
A jó hír az, hogy a rendszeres auditálási technológia képes azonosítani a potenciálisan aggodalomra okot adó területeket.
Egy 2000 HR-es és belső kommunikációs szakember, valamint 2000 alkalmazott körében végzett felmérés során a Firstup megállapította, hogy az alkalmazottak több mint fele túlterheltnek érzi magát, mert túl sok információ zúdul rá a munkahelyén a rengeteg információs csatornán keresztül. A termelékenység csökken, az alkalmazottak visszajelzése szerint megállapítható, hogy a munkavállalók heti 2,7 órát vesztegetnek a félrement vállalati kommunikáció okozta zavarok elhárítására.
Ha megszorozzuk ezt az időveszteséget a bérlistán lévő alkalmazottak számával, gyorsan felismerhetjük a probléma nagyságát – nem csak az alkalmazottak, hanem a vállalati eredmény szempontjából is.
Éppen ezért hasznos évente legalább egyszer auditálni a technológiai készletet, és feltenni a következő kérdéseket:
A meglévő kommunikációs gépezet csökkenti-e vagy növeli az alkalmazottak közötti súrlódásokat?
A rendszer, amit használunk mekkora hozzáadott értéket jelent a számunkra?
Van-e olyan eszköz, aminek használata a kommunikációt még egyszerűbbé tehetné?
Ha új technológiát vezetünk be, legyen szó akár egy egész rendszerről, akár egyetlen eszközről, gondoskodjunk arról, hogy megfelelő képzést is biztosítson az alkalmazottaknak az új rendszer megértéséhez és használatához.
Ne feltételezzük, hogy az alkalmazottak – még a „digitális bennszülöttek” sem – automatikusan tudni fogják, hogyan kell használni az új eszközöket.
Feltétlenül magyarázzuk el az okát annak, hogy miért vezetjük be az új rendszert. Ha az alkalmazottaknak rálátásuk van arra, hogy a technológia miként szolgálja a szervezetet, és úgy gondolják, hogy az valóban megkönnyíti a munkájukat, akkor gyorsan elsajátítják majd annak alkalmazását.
A HR feladata, hogy kiderítse az alkalmazottak mely technológiák használatát tartják előnyösnek, melyekről érzik úgy, hogy hátráltatják a munkájukat.
Tény azonban az is, hogy versenykörnyezetben az beosztottak haboznak megosztani a technológiai fáradtság okozta aggodalmaikat. Éppen ezért a HR-vezetőknek, a munkaadóknak, cégvezetőknek törekedniük kell olyan vállalati gyakorlat kialakítására, amelyek minimalizálják a digitális túlterhelés káros hatásait.
Ha kíváncsivá tett a téma és szívesen olvasnál erről többet, az eredeti cikket itt éred el:
https://www.shrm.org/ResourcesAndTools/hr-topics/technology/Pages/How-HR-Can-Help-Employees-Fight-Tech-Fatigue.aspx