Döntésekkel készülj a járvány utánra!

2020. 05. 11.

4 perc olvasási idő

Kivételes időket élünk, amelyre cégünk és munkavállalóink is örökre emlékezni fognak. Jelen piaci helyzetben hozott döntéseink határozzák meg, hogy a vállalat sorsa a győzelem vagy a vereség útjára lép. A felelős vezetők jogosan aggódnak a válság és a gazdasági pozíciók gyengülése miatt, de ne felejtsük el, hogy a visszaesés időszakában hozott helyes személyi döntések megalapozzák a túlélést és a későbbi növekedést.

A veszélyhelyzetben hozott stratégiai döntések csoportjait mutatja be a Harvard Business Review cikke, amelyet most röviden összefoglalunk.

Mérlegelni a megújulási lehetőségeket

Az első lépésként vizsgáljuk meg, hogy cégünk működésének mely részeit kényszerül szüneteltetni, vagy jelentősen lecsökkent kapacitással működtetni és ezek közül, melyeket tudunk gyorsan a megváltozott piaci igényekhez alakítani. Működésünk újragondolása kinyithatja a kaput akár új stratégiai partnerségek felé is, ami a válsághelyzet után is fennmaradhat.

Sokan újratervezték már a működésüket: a nagy olasz divatházak védőfelszereléseket varrnak, az autógyártók lélegeztető gépeket állítanak elő, vagy gondoljuk a Mol csoport által gyártott kézfertőtlenítő szerekre.

A megújulás a munkavállalóink más céghez történő kirendelésében is megjelenhet. Az Egyesült Királyságban egy a fast fashion üzletágban tevékenykedő cég ötezer munkavállalóját irányította át az élelmiszerszektorba.

Az elkötelezettség fenntartása és növelése

A dolgozói elkötelezettség fenntartása válsághelyzetben is kulcsfontosságú. Ez fenntartható őszinte kommunikációval és a vezető- beosztott közötti szorosabb kapcsolattartással. (Persze nem a mikromenedzsment a cél.)

Megfontolandó tanács olyan személy(ek) kijelölése, aki a következő 3-6 hónapban a szervezet pulzusán tartja az ujját és ügyel az emberek elkötelezettségének fenntartására. Ahhoz, hogy valós képet kapjunk, érdemes olyan embereket kinevezni erre a feladatra, akik kellően hitelesek és a kollégák nagy részének bizalmát élvezik. Fő feladatuk a folyamatos információ biztosítása a felsővezetés felé arról, hogy a szervezet hogyan reagál a változásokra, mennyire erős a belső bizonytalanság és mennyire hatékony a válsághelyzetben nyújtott vezetői kommunikáció.

Tanulás

Nem ez a megfelelő idő a tanulás hanyagolására, hisz azon a szervezetek lesznek a jövő győztesei, akik jelen helyzetben és helyzetből is tanulni akarnak.

Kiváló alkalom ez arra, hogy az együttműködő szervezeti egységek tanuljanak egymástól például abban az időben, amelyet korábban az ügyfelekhez történő utazással töltöttek. A tanulás jelentheti azt a versenyelőnyt, ami akkor jelenik meg igazán, ha dolgok ismét elkezdenek normalizálódni. A 2020 januárban még érvényes stratégiai kihívásokhoz már valószínűleg senki nem fog tudni visszatérni.

Elengedni az embereket

Igen, ezzel a következő hetekben/ hónapokban a legtöbb üzletágban szembe kell nézni. A leállások, szigorú korlátozó intézkedések tartósan fennállnak. A leépítések kemények és érzelmileg megterhelőek, de szembe kell tudnunk nézni velük, ha nem akarjuk cégünk pénzügyi életképességét veszélyeztetni. Ebben a helyzetben is kiemelt szerepe van a kommunikációnak. Ha leépítések szükségesek, nem szabad elhúzni őket, lehetővé kell tenni, hogy megnyugtassunk a megmaradt alkalmazottakat arról, hogy ez egy egyszeri fájdalmas lépés volt és cégünk nem tervez a cég újabb lépéseket. Célszerű ilyen esetben azonban mérlegelni, hogy tényleg megéri-e a felmondási idő/ végkielégítés mellett felmondást kezdeményezni vagy igénybe tudják-e venni a központi kormányzati szervek által összeállított bértámogatási, munkahely megtartási csomagokat.

Kosárhoz adva

Kosár kiürítve

Kérlek jelentkezés előtt fejezd be a jelenlegi vásárlásod!