Google és a havi netto

2022. 03. 28.

6 perc olvasási idő

– Ha nagy az infláció “a lelked akkor is vállalatot illeti meg”?

“16 Gigát tolsz és mennyi a bér?

Egy nappal vénebb vagy a hiteledért…” ki ne tudná folytatni és dúdolni azonnal a dalt, természetesen az eredeti szöveggel, tonnával és Szent Péterrel.

Mindez miről is jutott eszembe?  Arról, hogy a Google alkalmazottainak 46%-a úgy érzi, hogy fizetése nem versenyképes. Legalábbis erről olvasok a hrkatha.com oldalon.

Ez a hír bizony sokak számára meglepő lehet. A Google az egyik, ha nem a legnagyobb olyan cég, aki a vállalati struktúra alapjait újrateremtve olyan munkakörnyezetet hozott létre alkalmazottai számára, amit méltán lehet, ha paradigmaváltásnak talán nem is, de túlzás nélkül forradalminak nevezni.

Emlékezzünk csak néhány alapvető újításra.

A cégalapítók elsőként köteleződtek el egy új szemlélet mellett a munkaerő toborzásban és célul tűzték ki a legkiválóbb tehetségek becsatornázását, ehhez pedig bizony egészen új megközelítésre volt szükség. Miután biztosak lehetünk abban, hogy minden egyes Google alkalmazott kiemelkedő tehetség, adott  volt a kihívás, hogy olyan vállalati környezetet teremtsenek a számukra, amely hosszú távon is elkötelezheti őket a cég mellett. Az inspiráló munkahelyi környezet kialakításának éllovasa lett így az óriás cég, kiemelt hangsúlyt fektettek a női munkatársak megszólítására és még abban is újítók voltak, hogy már induláskor engedélyezték, hogy az alkalmazottakat kutyájuk is elkísérhesse a munkahelyükre. Szórakoztató és relaxációra is alkalmas munkahelyi környezetet teremtettek, sok csúszdával, babzsákkal, kerékpárral, ahol a munka is szórakozássá vált. Az sem utolsó gesztus, hogy bárki lehet alapító a saját területén, és minden alkalmazottnak lehetősége van Google részvényessé válni. Mindemellett a kiváló szakemberek olyan projekteken dolgozhatnak, aminek köszönhetően nem csak a cégük, de ők maguk is kivételes eredményeket érhetnek el, ez pedig szakmai fejlődésük megkérdőjelezhetetlen záloga. A küldetéstudat tehát adott, az átláthatóság alapjaiban meg van teremtve , a demokratikus működés elve pedig a cég szellemiségének kiteljesedését jelenti.

Mindemellett az anyagi jólét is meg van, a nyereség sem marad el. Ha felidézzük egy 2021-ben kiadott pénzügyi beszámolójukat méginkább különös fénytörésbe kerül a most tárgyalt felmérés megdöbbentő eredménye. 2021 utolsó negyedévében ugyanis az Alphabet arról számolt be, hogy az online vásárlások felpörgésével – a tech-óriás bevétele 32 százalékkal 75,3 milliárd dollárra ugrott a negyedik negyedévben, ami zsinórban a harmadik rekordot jelenti, és felülmúlja az elemzők által megjósolt 72 milliárd dolláros előrejelzést.

Mégis, hogy történhetett, hogy ilyen vállalati kultúra és ilyen volumenű fejlődés mellett a Google belső alkalmazotti felmérése feltárta, hogy egyes Google-alkalmazottak nem elégedettek a javadalmazási struktúrájukkal, és úgy érzik, hogy más cégek alkalmazásában többet kereshetnének hasonló szerepkörök betöltésével, az azokkal járó felelősség kisebb terhe mellett?

A Googlegeist néven ismert évenkénti, belső alkalmazotti felmérésnek eredményét Sundar Pichai, a Google vezérigazgatója e-mailben ismertette alkalmazottaival.

A sajtóértesülések arról szólnak, hogy a felmérés vegyes eredményt hozott. Vannak pozitív és vannak negatív észrevételek egyaránt, a mérleg nyelve nem egyértelműen billen ebbe vagy abba az irányba, ami tisztán látszik azonban az az, hogy a legnagyobb problémát a cég számára az alkalmazottak fizetésükkel kapcsolatos elégedetlensége okozza.

A munkavállalók 46 százaléka elégedetlen ugyanis a fizetésének versenyképességével az Egyesült Államok többi vállalatának bérszínvonalához viszonyítva.

Ez 12 százalékpontos csökkenés a legutóbbi felmérés eredményéhez viszonyítva.

A Google mindenről úgy nyilatkozik , hogy az elégedetlenség dacára az alkalmazottak bére versenyképes, jövedelmük méltányos, mindamellett számos egyéb alkalmazotti juttatást kínálnak, ezen felül pedig állandóan figyelembe veszik az alkalmazottaik visszajelzéseit, hogy lépést tarthassanak a változó igényekkel.

A cég elkötelezett az infláció okozta kényelmetlenségek kivizsgálása mellett , Frank Wager alelnök alapos elemzést ígér, de e pillanatban nem kínál általános fizetésemelést annak érdekében, hogy feltétlen lépést tartsanak az infláció mértékével. Mi lesz vajon erre az alkalmazottak reakciója?

Összességében megállapítható, hogy bármennyire is motiváló és élenjáró a javadalmazási csomag egy vállalatnál, ha külső gazdasági hatások és ez által piaci trendek vannak (inflációkövetéses béremelés), akkor minden vállalat szinta azonos szintről indul, azaz ha ezt nem követi le (nem ad inflációkövető béremelést), akkor hátrányba kerül és csökkenti a fizetéssel kapcsolatos elégedettséget.

Ezért fontos, hogy a HR szakemberek tisztában legyenek a gazdasági és politikai környezettel, hiszen az infláció is előre látható volt.

És ez még nem a jéghegy csúcsa, tervezzetek előre.

Az eredeti cikket itt találod:

Kosárhoz adva

Kosár kiürítve

Kérlek jelentkezés előtt fejezd be a jelenlegi vásárlásod!