avagy egy működő „technika” a jelölt megszólításban
Egy amerikai weboldalon böngészve találtam pár éve direct search témában egy gyűjteményt, 10 módszer jelöltek megszólításához, kapcsolatfelvételhez. Végig néztem, majd gyorsan el is vetettem, ami nagyon alap volt vagy itthoni környezetben avagy az én stílusomhoz, megszokott módszereimhez egyszerűen nem passzolt. Egy tipp viszont megmaradt, amit úgy fordítottam le magamnak: „hízelgés”.
Azaz, írj vagy mond valami olyat a jelöltnek, amivel valamilyen fellelhető eredményét (pl. publikáció, cikk, akár diplomamunka – ha más nincs!), jellemzőjét (aktív véleménynyilvánítás valamely szakmai közösségi fórumon), tevékenységét (blog/vlog), múltbéli sikerét (pl. szakmai díj), karrierlépcső (adott neves! cégnél magas szintű/ritka pozíció betöltése) …stb. méltatod.
Na de mi a hízelgés? Az egyik definíció szerint: „az emberi kapcsolatokban rendetlen és túlzó törekvés arra, hogy másnak szavakkal vagy tettekkel a kedvében járjunk, s ebből hasznunk származzék”.
Hmmm. Ez vajon így negatívan hat? Önző, önös érdekemben járok-e el, ha az általam végzet sok-sok keresés, kutatás árán beazonosított, a keresett profilra a rendelkezésre álló objektív információim, szubjektív feltételezéseim, reményeim szerint tökéletesen illeszkedő persona számára olyat írok, ami „túlzó”, s mindezt azért csinálom, hogy ebből „hasznom származzék” (azaz megnyerjem a jelöltet)?
Igen, elsőre talán. De aztán szép lassan életbe lép az önigazolási mechanizmus. Ugyan, hiszen inkább csak dicséret – az már mindjárt pozitív. Elismerés – ami mindenkinek jól esik. Kedves szavak – amire mindenki vágyik.
10-ből 8-en válaszolnak például a LinkedIN-en vagy e-mailen keresztül tett állásajánlattal való megkeresésre. „Hű, ez igazán jó arány!” Szokták mondani a kollégák. Még akkor is, ha a válasz egy udvarias ’most nem aktuális kedves Laura’. De már a nevemben szólított, van benne személyesség és végül is kapcsolatban vagyunk.
Az utóbbi időben egyre több az olyan válasz, hogy ’most nem, de térjünk vissza rá januárban, keressen ezen az elérhetőségen’. Hurrá! Mondom magamban, ez már félsiker. Tehát a bogarat sikerült elültetni, és egy recruiter számára ez MÁR SIKER! Ezt mindannyian tudjuk. Innentől ez nemcsak egy eredmény, egy esély, egy jó élmény, hanem egy toborzási lead, amihez könnyű és kellemes, gyerekjáték lesz visszanyúlni.
És mennyi a pozitív válaszok, tehát az ajánlatra nyitott jelöltek aránya? 10-ből 2-3. Mi a titok? Hízelegj (DICSÉRJ), és tedd azt úgy, hogy hiteles legyél. Hogy amit megdicsérsz, arról őszintén gondold és írd azt, hogy az „eredmény” és elismerést érdemel. És ezt őszinte szavakkal és stílusban fogalmazd meg.
Szeretnéd mindezt konkrét gyakorlatban látni és gyakorolni? Vagy más olyan technikákat megtanulni, amikkel biztosan célba érsz a jelöltjeidnél és még jó élményben is lesz részed?
PÁR NAP, és indul a HR-esből fejvadász képzés! Március 23-24., csütörtök-péntek, foglald be a helyed itt! Garantált élményben lesz részed!