Tipikus hazai KKV, 34 fővel a kereskedelmi szektorban működik, családi vállalkozásból nőtte ki magát. Közel 20 év kemény munkájával mára egy sikeresen működő, prosperáló, független középvállalkozás, ahol a dolgozók többsége továbbra is az üzemben „kényszerül” dolgozni, normál munkarend szerint, mintha mi sem történt volna a világban.
Az emberek biztonsága és egészsége az első!
Március elején már tudtuk, hogy nincs sok időnk, lépni és dönteni kell. Gyorsan. Ebben van az egyik legfontosabb szerepem, hogy HR-szolgáltatóként proaktív javaslatokat írjak – otthonról, gyerekkel! – a cégvezetőnek.
Negyvennyolc órán belül a három vezetővel közösen összeraktuk, mi kell ahhoz, hogy az üzemben dolgozó huszonkét ember biztonságosan tudjon dolgozni. A cél: ne hozzák be a vírust, és véletlenül se taroljon a járvány bent, mert akkor vége a cégnek – átmenetileg legalábbis. Egy behozza, a többi elkaphatja, és akkor roló le. Vékony jég.
És miért lenne a leállás e cég esetén különösen faramuci?
Mert használt laptopokat, pc-ket újít fel és értékesít, ezzel árasztja el – nemcsak a hazai – piacot jó áron, jó minőségben. És ez az EGYIK OLYAN TERMÉK MOST, amelyre TÉNYLEG szükség van. Az oktatásban, a munkahelyeken, cégeknél, magánszemélyeknél, diákoknál egyaránt. Jó ügyet szolgálunk, jó áron. És most még gyorsabban kell tennünk mindezt. És persze ez a működés, az állások fenntartása szempontjából nekünk is jó lesz. Így belevágtunk.
1. „Muszáj lesz napi viselkedés protokoll!” „Holnaptól él!”
- Reggel kötelező ruhacsere és kézmosással induló munkafelvétel.
- “Felejtsétek el a kézfogást srácok, de még az öklök összeütését is!”
- Minden óra 55-kor kézmosás.
- Munka csak kesztyűben és védőmaszkban – “szokj hozzá Tibi!”
- Egymástól távolabbra, legalább 2-3 méterre szereltük a munkaállomásokat.
- Ebéd maximum hármas csoportokban.
- Cigaretta és egyéb szünet után – NYILVÁN – kötelező kézmosás.
- Több mellékhelyiség használata, amit csak a telephely főbérlője rendelkezésre tud bocsátani, elkértük a kulcsokat.
- Saját kezű takarítás reggel, délben, este – egy ilyen telephelyen a takarítónő sem tud többször kijárni, mint heti két alkalom, hiába szerettük volna. „Fiúk, nektek kell vállalni a takarítást bizonyos helyiségekben, de minden eszköz adott hozzá!” És a válasz: „OKÉ, nem gond” volt. Mert ezek a kollégák egyébként is a munkájuknál fogva naponta takarítják az üzemet, a gépeket, az asztalokat, a raktár polcait. És ez tényleg így van.
2. „Fiúk, aki kocsival jár, vegye már fel a BKV-st!”
- A kollégák agglomerációból járnak többen, eddig is szívességből hozták vitték egymást. Ez most természetessé vált. „Béla, reggel felkapunk, ennyi kitérő belefér!” “Ne legyen tele az autó, vegyetek maszkot!”
3. „Belépni TILOS!”
- Kamionsofőrök, ebédfutárok csak egy kijelölt kordon mögött állhatnak le már másnaptól + 1 központi számon hívhatják az üzemvezetőt, ha megérkeztek.
- Ügyfélkiszolgálás: csak webshopon keresztül.
- Személyesen jön egy vevő áruért? Tegye meg, DE: kint kell várjon, és egyszerre csak egy vásárló lehet az ügyféltérben. Ez persze alap lett egyből, de kiírtuk.
4. „Plakátokat, gyorsan!” Kommunikáció a jobb megértéshez. Biztos, ami biztos!
- Infografikás plakátokat szerkesztettünk a marketingessel, aki ezt két óra alatt profin elkészítette (akkor már OTTHONRÓL!), és az üzemvezető kinyomtatta.
- Egészségügyi tájékoztató anyagok kiküldése e-mailben: tünetek, mit csinálj, ha…, ne gyere be, ha….”.
- TV-ből, rádióból, Youtube-on, FB-on is ez folyik, de tudod… hátha nem ment át. Beszéljünk mindenkivel! És a csopvezek figyeljék a kollégákat!
- Hívd a HR-est, ha nem tudsz vagy nem értesz valamit!
5. „Mi van még nyitva? Kellene tartalék takarítószer!”
- Mindenki védőeszközöket és takarító- fertőtlenítő szereket vásárolt, ahonnan csak tudott.
6. „Hogy vagytok, minden OKÉ?” Napi HR telefonon, az üzemvezetővel
- „Van beteg a csapatban, hogy indult a hétfőtök?” „Egy náthás, délután hazaküldtük.”
- „Hogy van Endre? Csak gyomorrontás lehet a tegnapi ebédtől, de inkább otthon maradt megfigyelni magát.”
- „Petit pótolni kell, hőemelkedéssel két hétig otthon lesz, de inkább három – így át kell szerveznünk a komissiózást, Péter fogja helyettesíteni!”
- „Egy fő kiesett, viszont ömlik az új megrendelés, Notebook boom van! Vegyünk fel határozott idővel két embert az áru összkészítésre, MOST! OKÉ, intézem!”
Tanulság nincs? De van!
Senki, egy percig sem kérdőjelezte meg, hogy be kell jönnie dolgozni. Látják, tudják, hogy a központi iroda, vagy épp a HR-es OTTHON-ról nyomja, de nem zavarja őket, nem tesznek megjegyzéseket. A munkába járás kockázat, hiszen ŐK nem tudnak otthonról dolgozni. Egy ilyen helyzetben fél mindenki és ez természetes. De megteszik, mert dolgozni és élni kell, és mert EZ EGY JÓ CSAPAT. Mert számíthattak eddig is egymásra.